LEI Kode

Virksomheder der ønsker at investere i værdipapirer skal ifølge EU-lovgivningen anskaffe sig en såkaldt LEI kode. Denne kode koster ikke mange penge, og du kan nemt få sådan en med en dansk virksomhed. Indtast blot dit CVR-nummer i nedenstående formular og tryk på “ansøg”, så bliver du viderestillet til vores partner.

Hvad er en LEI-kode?

D. 3. januar 2018 trådte MiFIR-forordningen i kraft, og dette medførte, at alle juridiske personer skal have en LEI-kode, inden de får lov til at købe og sælge en række forskellige værdipapirer. En juridisk person er altså en virksomhed, og hvis du har en virksomhed, uanset om det er et drift- eller holdingselskab, så skal du have dig en LEI-kode, hvis du vil handle på de finansielle markeder.

Prøver du eksempelvis at oprette en erhvervskonto hos Saxo Bank, så bliver du bedt om at indtaste en LEI-kode. Har du aldrig hørt om begrebet før, så har du nok heller ikke en LEI-kode. Disse koster nemlig penge, og man skal aktivt registrere sig et sted for at få en. Du får altså ikke en LEI-kode udleveret i forbindelsen med stiftelsen af dit selskab.

LEI står for Legal Entity Identifier, og det er en standardiseret kode bestående af 20 tegn (tal og bogstaver). Koden er opbygget i forskellige dele, og det skulle gøre det nemmere at identificere virksomheder globalt. I Danmark identificerer vi virksomheder igennem et CVR-nummer, men dette format kan man ikke bruge på global plan.

En LEI-kode består af følgende dele:

  • LOU identifikator (4 tegn)
  • Reservede karakterer (2 tegn)
  • Enhedsidentifikator (12 tegn)
  • Verifikation ID (2 tegn)

LEI-koden vil bestå af de samme dele uanset hvilken form for virksomhedstype og land, der er tale om. Dette er vigtigt, hvis det skal fungere på global plan.

Derfor er LEI-koder blevet til en ting

Det kan godt virke mærkeligt, at du skal have et ekstra nummer til din virksomhed, og så skal du endda betale for det. Koderne er dog et resultat af, at G20-landende ønskede noget i den her stil, og de anmodede Rådet for Finansiel Stabilitet om en rapport. Principperne og anbefalingerne i denne rapport blev godkendt af landende i juni 2012.

Hvordan får man en LEI-kode?

For at få en LEI-kode skal du kontakte en såkaldt LEI-udbyder. Denne vil validere dine oplysninger, og så vil denne udstede en LEI-kode. Vi har dog gjort processen meget nemmere. Du skal blot indtaste dit CVR-nummer øverst på denne side, og så bliver du viderestillet til en meget god LEI-udbyder i Danmark med konkurrencedygtige priser.

Det er nemmest at bruge en dansk udbyder, fordi vi mener, at de har kendskab til det danske marked, og derfor kan de hurtigt validere dine oplysninger i CVR. Vælger du vores samarbejdspartner, så har du typisk din LEI-kode inden for 5 minutter.

Ønsker du at købe en LEI-kode et andet sted, så kan du blive bedt om et VAT-nummer. Dette er din virksomheds CVR-nummer, og det er stadigvæk det samme nummer, hvis din virksomhed ikke er momsregistreret. Oftest skal dette angives med DK foran. Du skal derfor skrive det sådan: DK12345678.

Ofte stillede spørgsmål

LEI står for Legal Entity Identifier og kan anses for værende et globalt CVR-nummer.

Du kan få en LEI-kode ved at ansøge om en hos en LEI-udbyder.

Hvis du har en virksomhed og vil handle på de finansielle markeder, så skal du have en LEI-kode.

Kilder