Regnskabsprogram

Der findes mange forskellige regnskabsprogrammer i Danmark. Spørgsmålet er så bare: Hvilket er det bedste? Det kommer meget an på dine behov, men generelt er Dinero og Billy de mest anvendte. De er tilmed gratis at anvende.

Dinero

PARTNER - ANNONCERING
Dinero logo
Oprettelsesgebyr
0 kr.
Månedligt gebyr
0 kr.
Dinero er lavet til dem, der er iværksættere og selvstændige. Hvis du vil bruge din tid på din virksomhed i stedet for regnskabet, så er Dinero det perfekte valg.

✔️ Gratis regnskabsprogram
✔️ Giver mulighed for en billig erhvervskonto
✔️ God bedømmelse på Trustpilot
✔️ Danskernes foretrukne regnskabsprogram

Mulighed for opgradering til 245 kr. pr. mdr. ved årlig betaling.

Billy

PARTNER - ANNONCERING
Billy logo
Oprettelsesgebyr
0 kr.
Månedligt gebyr
0 kr.
Med BIlly kan du sende professionelle og personlige fakturaer meget hurtigt. Derudover er det nok Danmarks nemmeste regnskabsprogram ifølge dem selv. Du får alt, hvad din virksomhed skal bruge.

✔️ Danmarks nemmeste regnskabsprogram
✔️ Gratis support hele ugen
✔️ Mobil app inkluderet
✔️ Automatisk bogføring af løn og salg

Mulighed for opgradering til 195 kr. pr. mdr. ved årlig betaling.

Web-Regnskab

PARTNER - ANNONCERING
Web-Regnskab logo
Oprettelsesgebyr
0 kr.
Månedligt gebyr
49 kr.
Web-Regnskab brænder for at skabe markedets bedste regnskabsprogram, som alle kan finde ud af. Programmet er både for virksomheder og revisorer, og du kan nemt give din revisor adgang.

✔️ Lav månedlig pris
✔️ Ubegrænset antal bilag
✔️ Velegnet til virksomheder og foreninger
✔️ Gratis 14 dages prøve

Mulighed for at købe tillægsmoduler og tillægsydelser.

Ofte stillede spørgsmål

Et regnskabsprogram koster mellem 0 og 245 kr. om måneden. Du kan dog bruge Billy Basic gratis – klik her.

Intet er billigere en gratis, klik her for at få et gratis regnskabsprogram. Billy Premium koster 195 kr. om måneden, Dinero Pro koster 245 kr., og Web-Regnskab koster 49 kr.

Det anbefales ikke, at du anvender Excel. Regnskabsprogrammer guider dig igennem forskellige regler og sørger for at alt er bogført korrekt.

Det er muligt at anvende Billy Basic helt gratis – klik her for at oprette en konto. Det er dog begrænset til 300 posteringer.

Regnskabsprogram i 2022

I Danmark skal alle virksomheder lave et regnskab. Dette gøres nemmest med et regnskabsprogram, da man skal bogføre indtægter og udgifter. Ud fra dette laves årsregnskabet.

Da du ikke kan komme uden om det, så kan du i det mindste spare en masse penge på at gøre det selv. Derudover kan du spare endnu flere penge ved at vælge et gratis eller billigt regnskabsprogram.

Hvis du tænker, at det kan være lige meget, fordi du bare vil anvende Excel, så vil vi lige anbefale, at du læser dette afsnit færdigt. Det kan godt være, at det er relativt nemt at bogføre i Excel, og at det er gratis, hvis man allerede har Excel. Problemet med denne løsning er dog, at du ikke overholder lovgivning i forbindelse med at det er muligt at slette transaktioner. Dette kan man ikke i alle andre regnskabsprogrammer. Det er også meget nemt at lave tastefejl, og Excel giver dig ikke nødvendigvis en advarsel, hvis dette skulle ske.

Uanset om din virksomhed også er et selskab eller ej, så skal du altså lave et regnskab. Kravene og formen kan dog være anderledes mellem de to kategorier. Der er også forskellige kategorier inden for selskaberne, der giver flere pligter og rettigheder. Et regnskabsprogram gør dig også oftest opmærksom på disse ting.

Det kan være fristende bare at søge på “regnskabsprogram” og så vælge det første, der kommer frem. Så nemt er det dog ikke altid, fordi selv om at programmerne kan de samme ting som minimum, så er der visse tilfælde, hvor et program er bedre end et andet. Hvis prisen er vigtig, så er et gratis regnskabsprogram nok noget for dig. Læs mere om disse længere nede.

På vores hjemmeside besvarer vi altså nogle af de oftest stillede spørgsmål om regnskabsprogrammer, og så hjælper vi dig også med at finde det absolut billigste og bedste program – der passer til dine behov selvfølgelig.

Kan man få et gratis regnskabsprogram?

Der er gode nyheder for dem, der ønsker at undgå at betale for et regnskabsprogram. Det er nemlig muligt at få et gratis regnskabsprogram, hvis du har en dansk virksomhed. De mest populære regnskabsprogrammer, Billy (Billy Basic) og Dinero (Dinero Starter) har begge gratis-versioner. De minder meget om hinanden, når det kommer til funktionalitet og brugervenlighed.

Derfor bør du vælge et gratis regnskabsprogram

Det siger vel sig selv, at hvis man kan få noget uden at skulle betale penge for det – så er det oftest også det værd. Udover denne meget åbenlyse grund, så er det også en måde hvorpå du kan teste regnskabsprogrammerne i en længere periode helt gratis. På et tidspunkt kan du potentielt blive nødt til at opgradere til en betalt version – dette kommer vi ind på senere.

Vi bør for god ordens skyld nævne, at nogle regnskabsprogrammer også har en gratis prøveperiode på eksempelvis 30 dage. Dette er fint nok, og du kan også prøve dem i den periode. Problemet er bare, at du nok ikke får testet al funktionalitet i den ene måned. Nogle ting skal gøres hvert kvartal – eksempelvis momsafregning.

Så hvis du er i tvivl om hvilket regnskabsprogram, du skal vælge, så opret en konto hos begge (eller flere) regnskabsprogrammer. Test dem så længe du vil, og så kan du beslutte dig. Både Billy og Dinero giver dig 30 dage til at teste deres betalings-version, hvis du ønsker dette. På den måde ved du også, hvad du kan forvente, hvis du en dag beslutter dig for at opgradere til den betalte version.

Selv om mange af programmerne minder meget om hinanden, så foretrækker folk oftest det ene over det andet. Du kan finde ud af, hvad du foretrækker ved at prøve dem af.

Ulemperne

Når noget er gratis, så er der oftest ulemper. Det er der også, når det kommer til programmer til regnskab. Virksomhederne bag skal selvfølgelig tjene penge på deres programmer, og derfor er gratis-versionen oftest en begrænset udgave af det fulde program. Med det sagt så betyder det ikke, at du ikke kan nøjes med en gratis-version.

Du er oftest begrænset til kun at have adgang til basal funktionalitet. Dette indebærer oprettelse af fakturaer, kreditnotaer, bogføring og forskellige beregninger. Hvis du er et start-up, så er dette oftest nok i starten, fordi du nok ikke har brug for så meget andet end basal funktionalitet. Når din virksomhed vokser, så kan du blive nødt til at opgradere til en betalt version. Dette skyldes, at du har opnået en begrænsning, eller at du mangler noget funktionalitet.

Betaler du for et regnskabsprogram, så får du adgang til forskellige integrationer, som du ellers ikke ville have adgang til. På den måde automatiserer du dit regnskab til en vis grad. Et andet eksempel er, at du får adgang til en række skabeloner i Dinero, hvis du har Dinero Pro.

I forhold til begrænsninger af de funktioner, du har adgang til i gratis-versionerne, så kan du anvende Dinero Starter til et ubegrænset antal posteringer. Billy Basic er derimod begrænset til 300 posteringer. For mindre virksomheder er 300 posteringer virkelig meget. For større virksomheder kan det være brugt inden for en måned.

Det bedste program

Uanset om du vælger et gratis eller betalt regnskabsprogram, så er der intet endegyldigt svar på, hvilket regnskabsprogram der er det bedste. Dette skyldes, at de kan forskellige ting – og der findes ikke to helt identiske virksomheder. Der kan derfor være forskellige ting, der gør, at det ene program er bedre end det andet.

Som der blev beskrevet i det tidligere afsnit, så kan du selv besvare spørgsmålet ved at prøve programmerne gratis for evigt eller deres betalte version i typisk 30 dage. Nogle gange kan det også være længere tid.

Sammenligner vi de to mest populære, Dinero og Billy, så ligner de hinanden utroligt meget. Mange bemærker ikke den helt store forskel, og dette er forståeligt – fordi de som nævnt ligner hinanden. Vi ved ikke, om det skyldes at det er den bedste måde at opbygge programmerne på eller om de får inspiration fra hinanden. Uanset hvad så er det to meget gode programmer.

Skal man kigge på brugervenligheden, så skriver Billy på deres hjemmeside, at de er “Danmarks nemmeste regnskabsprogram“. Stoler man på dette, og ønsker man det mest brugervenlige, så bør man nok gå med Billy. Spørger man folk, der anvender Billy, så siger de oftest, at de finder det nemmere at finde ting i Billy i forhold til Dinero.

Dinero skriver på deres hjemmeside, at de er “Danmarks bedste online regnskabsprogram“. Stoler man på dette og ønsker det bedste – men ikke nødvendigvis mest brugervenlige – regnskabsprogram, så er det nok Dinero man skal vælge.

Excel som regnskabsprogram

Det kan være fristende at anvende Excel som regnskabsprogram, fordi det er gratis, når man allerede har Excel. Derudover kommer det til at være gratis for evigt, fordi der ikke er nogen begrænsninger på – som vi jo kender fra de gratis regnskabsprogrammer.

I princippet kan man godt anvende Excel til ens regnskab, men der er en række ulemper. Fordelene opvejer ikke ulemperne. Dette gør sig især gældende, fordi der findes bedre alternativer, som du ikke skal betale for. Dem har vi kigget på længere oppe i denne artikel.

Der er en række ting, man skal være opmærksom på, når man laver regnskabet i Excel. Dem kommer vi ind på i de følgende afsnit.

Fordelene

De fleste har allerede Excel installeret, og man har måske også betalt for det. Har man det, så ønsker man nok at få så meget for sine penge som muligt. Med andre ord ønsker man at bruge al funktionalitet, man kan.

Har man arbejdet i Excel i mange år, så er man vant til at bruge programmet, og så kender man også funktionerne. Man skal ikke sætte sig ind i at lære et nyt program, og så slipper man for at anvende alt for mange forskellige programmer til forskellige opgaver og formål.

Ulemperne

Den største ulempe ved at anvende Excel til bogføring og regnskab er, at det ikke er lovligt. Hvad mener vi? I et regnskabsprogram skal man ikke være i stand til at slette en transaktion. Anvender du lige nu et program, der ikke er Excel, så vil du ikke kunne finde en knap til at slette en faktura – og dette er der selvfølgelig en grund til. Nu ved du hvorfor.

Excel er et fantastisk værktøj til udregninger og overblik, men det er ikke nødvendigvis det bedste til regnskab og bogføring. Disse to ting er nemlig meget mere end bare at kunne regne. Man skal have styr på en række forskellige regler, og de fleste har ikke styr på disse uden erfaring. Er du endt på denne hjemmeside, så har du sandsynligvis ikke erfaring med bogføring og regnskab generelt.

Excel tjekker ikke for stave- og tastefejl. Det sker meget ofte, at du kommer til at taste noget forkert ind. Her går du bare ind og ændrer det, hvis du finder ud af det. Det kan dog blive problematisk at gøre, når der er tale om et regnskab. Der kan være mange transaktioner, og du kan måske overse meget kritiske fejl, du har lavet. Dette gør sig specielt gældende, hvis du ikke har erfaring med bogføring.

Alternativet

Det behøver dog ikke være kompliceret at lave bogføring. Du skal blot vælge et godt regnskabsprogram. I denne artikel har vi gennemgået en række gratis programmer, som du kan anvende. Du kan endda få lov til at prøve den betalte version gratis, typisk i 30 dage.

Der er en række fordele ved at vælge et rigtigt regnskabsprogram over Excel. Disse er (ikke udtømmende liste):

  • Nemmere at overholde lovgivningsmæssige krav til fakturaer
  • Nemmere at overholde lovgivningsmæssige krav til regnskabet
  • Nemmere at bogføre og danne årsrapport

Konklusionen er derfor, at der nærmest ikke er nogen gode argumenter for at anvende Excel over et rigtigt regnskabsprogram.

Hvad er det bedste regnskabsprogram til min type virksomhed?

Nu har vi været inde på et generelt overblik over de forskellige regnskabsprogrammer. Måske er du ikke helt overbevist og vil vide hvilket regnskabsprogram der er det bedste til en specifik type virksomhed. I dette afsnit kommer vi ind på blandt andet regnskabsprogrammer til enkeltmandsvirksomheder, regnskabsprogrammer til små virksomheder og regnskabsprogrammer til foreninger.

De fleste er nok interesserede i et gratis regnskabsprogram, hvorfor vi kommer til at fokusere på de typer af programmer.

Gratis regnskabsprogram til enkeltmandsvirksomhed

Der er fortsat mange registreringer af enkeltmandsvirksomheder i landet, og disse har selvfølgelig brug for et regnskabsprogram. Som du nok kan fornemme, så findes der en række forskellige muligheder til netop denne type virksomhed. Nogle af dem er dog gratis at anvende.

Regnskabet er nok ikke din top-prioritet, når du har startet din egen virksomhed. Specielt ikke hvis der er tale om en enkeltmandsvirksomhed uden ansatte og lignende. Heldigvis findes der gode gratis regnskabsprogrammer til enkeltmandsvirksomheder, som hjælper dig med at få tingene i orden fra første dag.

Både Dinero og Billy har gratis-versioner tilgængelige. Klik på navnene for at oprette en konto hos dem. Du kan hos begge udføre de mest basale regnskabsopgaver både fra computeren og fra din telefon. Begge programmer har også en gratis prøveperiode på 30 dage, hvis du ønsker at prøve deres betalte version til din enkeltmandsvirksomhed.

Gratis regnskabsprogram til små virksomheder

Små virksomheder, specielt dem uden ansatte, er de virksomheder, der virkelig kan få gavn af et gratis regnskabsprogram. Dette skyldes, at de som udgangspunkt ikke har brug for al for meget funktionalitet og integrationer. Det er nemlig de to begrænsninger, der typisk er, hvis man vælger gratis-versionen af et regnskabsprogram.

Dinero og Billy er begge regnskabsprogrammer, som du kan anvende gratis, hvis du har en lille virksomhed. Dette kan være et Anpartsselskab (ApS), Aktieselskab (A/S) eller noget helt tredje. Vokser din virksomhed sig større, så kan du nemt opgradere til den betalte version eller skifte regnskabsprogram. Begge programmer tilbyder 30 dages gratis anvendelse af deres betalte version, hvis dette skulle blive relevant på et tidspunkt.

Gratis regnskabsprogram til foreninger

Foreninger skal ligesom virksomheder aflægge et årsregnskab. Der kan dog være undtagelser til reglen, som du kan læse mere om på Skats hjemmeside eller andre steder. Et eksempel kunne være en almennyttig forening. Ligesom for virksomheder så skal årsregnskabet give et retvisende billede af den økonomiske situation i foreningen.

Som altid er der krav til et regnskab, og det er her at et regnskabsprogram kommer ind i billedet. Det gør det meget nemmere at bogføre og udarbejde et årsregnskab, hvis man har de rigtige værktøjer til formålet. Det er også meget nemmere at overholde lovgivningen, hvis man bliver guidet igennem processen, som man gør i de forskellige regnskabsprogrammer.

Særligt Dinero og Billy er interessante kandidater, når det kommer til gratis regnskabsprogrammer til foreninger. Som vi tidligere har skrevet i denne artikel, så minder disse meget om hinanden. Det kan derfor ikke skade at prøve dem begge af for at se, hvad der fungerer bedst for jeres forening. Det er muligt at opgradere til en betalt version på et senere tidspunkt, og hvis økonomien er stram, så er Billys betalte version billigere end Dinero.

Uanset hvilket program du/I vælger til jeres forening, så vil I, i mange tilfælde være i stand til at klare jer med gratis-versionen af regnskabsprogrammet. Du/I kan derfor gå efter brugervenligheden, eller hvilke parametre, udover pris, I mener er vigtige i et regnskabsprogram.

Skal jeg overhovedet lave et regnskab?

Man kunne tro, at det ikke var så vigtigt at lave et regnskab i sin virksomhed. Det er dog i alle tilfælde vigtigt at have styr på økonomien, og dette får du jo ved at anvende et regnskabsprogram til at lave et regnskab i din virksomhed.

Som virksomhedsejer har du en række forpligtelser. Du skal sørge for at betale skat, betale moms og meget andet. Disse ting er nemmest at holde styr på, hvis man har et rigtigt regnskabsprogram. Der er også noget lovgivning, der skal overholdes, og dette er meget nemmere, hvis du ikke anvender hjemmelavede løsninger såsom Excel-ark til bogføring og regnskab.

Disse virksomheder skal lave et regnskab

Alle virksomheder i Danmark skal lave et regnskab, hvor de bogfører indtægter og udgifter. Det er dog ikke alle, der skal indberette regnskabet. Det er heller ikke alle regnskaber, der skal revideres.

Disse virksomheder skal indberette årsrapporter

Medmindre de er undtaget skal alle følgende virksomheder indberette årsrapport: Aktieselskaber, partnerselskaber, anpartsselskaber, interessentskaber, kommanditselskaber, erhvervsdrivende fonde, virksomheder med begrænset ansvar, europæiske andelsselskaber (SEC-selskaber) og medarbejderinvesteringsselskaber.

Indberetning sker digitalt til Erhvervsstyrelsen. Det er vigtigt at overholde fristen.

Disse virksomheder skal have revideret deres årsregnskab

Det er ikke alle virksomheder, der skal have revideret deres årsregnskab. Mindre virksomheder kan fravælge revision, hvis de i to regnskabsår i træk ikke har mere end følgende på balancedagen (2 ud af 3): en balancesum på 4 millioner kr., en nettoomsætning (uden moms) på 8 millioner kr. og 12 fuldtidsbeskæftigede i gennemsnit i løbet af et regnskabsår.

Når du stifter dit selskab, så får du muligheden for at fravælge revision. Har du glemt at gøre det, så er det for sent. Når du indberetter årsrapport, så beslutter du, om du også vil fravælge revisionen for det efterfølgende år. Bemærk dog at erhvervsdrivende fonde ikke kan fravælge revisionen.

En revisor kan koste mange penge, hvis du har et stort og kompliceret regnskab. Det kan dog også koste et par tusind kroner, hvis du har et begrænset antal posteringer i løbet af året. Typisk afhænger prisen af antallet af bilag.

Konklusion

Uanset om det er et lovgivningsmæssigt krav eller ej, så er det vigtigt at lave et regnskab. Alle virksomheder i Danmark skal dog lave et regnskab, men det er ikke alle, der skal indberette en årsrapport. Derudover er det ikke alle virksomheder, der skal have revideret deres regnskab. Er man under visse grænser, så kan man nemlig fravælge det.

Alle regnskabsprogrammer
Kilder